mail@warmuseum.by +375 (17) 203-08-72
ПН-ВС с 10:00 до 19:00

«Рельсовая война» – название операций партизан в Великую Отечественную войну по одновременному массовому разрушению железнодорожных коммуникаций врага в целях дезорганизации военных перевозок. Стала естественным продолжением борьбы партизан на вражеских железнодорожных коммуникациях. Количественный рост партизанских формирований, организационное укрепление их рядов, большой опыт борьбы позволили Центральному штабу партизанского движения (ЦШПД) проводить крупные координированные операции по выводу из строя железнодорожных коммуникаций врага методом одновременного массированного удара по всей оккупированной гитлеровцами советской территории. Операции «рельсовой войны» планировались ЦШПД и обычно проводились накануне или во время наступления Красной армии на фронтах.

В Беларуси в 1943–1944 гг. «рельсовая война» проводилась в 3 этапа. ЦК КП(б)‌Б 24 июня 1943 г. принял постановление «О разрушении железнодорожных коммуникаций врага методом «рельсовой войны»». Белорусский штаб партизанского движения разработал конкретные мероприятия по осуществлению плана операций и определил отрядам и бригадам участки железных дорог и количество рельсов, которые нужно взорвать (всего 110 700). В партизанские соединения направлены инструкторы-минёры, лётчики произвели 90 самолёто-вылетов в тыл врага, за период с 16 июля по 5 августа 1943 г. доставили белорусским партизанам 144 тонн грузов.

Первый этап начался в ночь на 3 августа 1943 г., когда около 74 000 партизан Беларуси нанесли мощный удар по железнодорожным коммуникациям оккупантов во время контрнаступления советских войск под  Курском, и продолжался до середины сентября 1943 г. На железных дорогах Беларуси за 2 ночи (3 и 4 августа) взорвано 36 000 рельсов, к середине сентября – более 121 000 рельсов. Полностью выведены из строя железные дороги Бобруйск – Старушки, Жлобин – Калинковичи, Тимковичи – Осиповичи. Железная дорога Полоцк – Молодечно не действовала 15 дней, Минск – Молодечно – 10 дней, на железных дорогах Могилёв – Кричев, Полоцк – Даугавпилс, Могилёв – Жлобин движение было остановлено в течение всего августа. «Рельсовая война» вызвала ещё больший размах всенародной партизанской борьбы. Только в августе 1943 г. численность белорусских партизан увеличилась на 17 600 человек.

Второй этап «рельсовой войны» под условным названием «концерт» проводился с 19 сентября до начала ноября 1943 г. – в 1‑й период освобождения Беларуси. Партизаны подорвали более 90 000 рельсов, 1 041 эшелон, 72 железнодорожных моста, уничтожили более 400 км телефонно-телеграфной линии связи и др. В результате двух этапов «рельсовой войны» враг был вынужден удвоить количество дивизий для охраны коммуникаций. В результате двух первых этапов операции перевозки врага по территории Беларуси к концу 1943 г. сократились на 40 %.

Третий этап начался в ночь на 20 июня 1944 г., был согласован с действиями Красной армии, охватил всю оккупированную территорию Беларуси и продолжался до полного освобождения республики. ЦК КП(б)‌Б 7 июня 1944 г. утвердил план операции. Каждому отряду и бригаде был намечен определённый участок железной дороги и количество рельсов, которые нужно уничтожить. Полностью выведены из строя наиболее важные железнодорожные линии, частично парализованы перевозки врага почти на всех дорогах Беларуси. Впервые в истории войны партизанами была проведена операция такого масштаба и с такими результатами в тесном оперативно-тактическом взаимодействии с регулярной армией. Скоординированные удары партизан по железнодорожным коммуникациям врага методом «рельсовой войны» имели оперативно-стратегическое значение в ходе наступления Красной армии.


“Rail War” is the name of the partisans’ operations during the Great Patriotic War aimed at the simultaneous mass destruction of the enemy's railway communications in order to disorganize military transportation. It became a natural continuation of the partisans’ fighting on enemy railroad communications. The quantitative growth of partisan formations, organizational strengthening of their ranks, extensive experience in fighting allowed the Central Headquarters of the Partisan Movement (CHPM) to conduct large-scale coordinated operations aimed at disabling enemy railroad communication routes by simultaneous massive strikes all over the entire Soviet territory occupied by the Nazis. The “rail war” operations were planned by the CHPM and were usually carried out the day before or during the Red Army offensive at the frontline.

In 1943-1944 the “rail war” on the territory of Belarus was conducted in 3 stages. On June 24, 1943 the Central Committee of the Communist Party of Belarus adopted a resolution “On the destruction of enemy railroad communication routes through the ‘rail war’”. The Belarusian Headquarters of Partisan Movement developed specific measures to implement the plan of operations and identified the sections of railroads and the number of rails for detachments and brigades to blow up (a total of 110,700). Miners-instructors were commissioned to the partisan detachments, pilots made 90 plane sorties to the enemy territory. During the period from July 16 to August 5, 1943, 144 tons of cargo were delivered to the Belarusian partisans.

The first stage of the operation began on the night of August 3, 1943 and lasted until mid-September 1943, when about 74,000 Belarusian partisans dealt a powerful blow to the railroad communication routes of the occupants during the Soviet counteroffensive in Kursk. 36,000 rails were blown up on the railroads of Belarus during two nights (3 and 4 August), and more than 121,000 rails were blown up by mid-September. The railroads Bobruisk – Starushki, Zhlobin – Kalinkovichi and Timkovichi – Osipovichi were completely put out of operation. The railroad Polotsk – Molodechno was out of use for 15 days, Minsk – Molodechno – for 10 days, on the railroads Mogilev – Krichev, Polotsk – Daugavpils and Mogilev – Zhlobin the traffic stopped for the entire month of August. The “rail war” resulted in even greater scope of the nationwide partisan fighting. Only in August 1943 the number of Belarusian partisans increased by 17,600 people.

The second stage of the “rail war” under the conventional name “Concert” was conducted from September 19 to the early November 1943, during the first stage of liberation of Belarus. The partisans blew up more than 90,000 rails, 1,041 echelons, and 72 railroad bridges and destroyed more than 400 km of telephone and telegraph communication lines. As a result of the two stages of the “rail war” the enemy was forced to double the number of divisions to guard communications. As a result of the first two stages of the operation, by the end of 1943 enemy transportation within the territory of Belarus was reduced by 40%.

The third stage began on the night of June 20, 1944. It was coordinated with the actions of the Red Army and covered the entire occupied territory of Belarus and lasted until the complete liberation of the Republic. On June 7, 1944, the Central Committee of the Communist Party of Belarus approved the plan of the operation. Each detachment and brigade were assigned a certain section of the railroad and the number of rails to be destroyed. The most important railway lines were completely put out of operation, the enemy transportation on almost all roads of Belarus was partially paralyzed. For the first time in the history of the war the partisans carried out an operation of such scale and with such results in close operational and tactical cooperation with the regular army. Coordinated strikes of the partisans on the enemy's railroad communications by the method of “rail warfare” had operational and strategic importance in the course of the Red Army offensive.